PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA OBOWIĄZUJĄCE W PUBLICZNYM
PRZEDSZKOLU INTEGRACYJNYM W PUŁAWACH
Cele procedur:
_ zapewnienie bezpośredniej i stałej opieki oraz bezpieczeństwa dzieciom podczas
ich pobytu w przedszkolu;
_ zapewnienie profesjonalnych działań pracowników przedszkola gwarantujących
poszkodowanemu dziecku prawidłową opiekę;
_ ustalenie zasad organizowania wycieczek poza teren przedszkola;
_ dostosowanie metod i sposobów oddziaływań do wieku dzieci, ich możliwości
rozwojowych z uwzględnieniem istniejących warunków.
Zakres procedury:
Procedurze podlegają zasady organizacji zajęć i zabaw dzieci na terenie przedszkola,
w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek.
Podstawa prawna:
_ Konstytucja Rzeczypospolitej art. 72;
_ Konwencja o Prawach Dziecka art.3, art. 19, art. 33;
_ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002r. w
sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i
placówkach (Dz.U. z 2003r., Nr 6, poz. 69 z poźn. zmianami);
_ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w
sprawie warunków, jakie muszą spełnić organizatorzy wypoczynku dla dzieci i
młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z
1997 r. nr 12, poz.67;
_ Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r, poz.2156);
_ Statut Publicznego Przedszkola Integracyjnego w Puławach
_Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2082),
_ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977),
_ Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego Dz. U. z dnia 30 maja
2014 r.
_ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
_Kodeks Postępowania Cywilnego art. 572
Osoby podlegające procedurze:
Procedura dotyczy nauczycieli, specjalistów, pracowników obsługi, dzieci i rodziców Publicznego Przedszkola Integracyjnego Puławach
Obowiązki, odpowiedzialność, upoważnienia osób realizujących zadanie, które jest
przedmiotem procedury:
Dyrektor – ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny w przedszkolu;
zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne
i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza
budynkiem przedszkola; kontroluje obiekty należące do przedszkola pod kątem
zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów;
sporządza protokoły z kontroli obiektów; odpowiada za jakość pracy pracowników,
za organizację pracy; opracowuje procedury i instrukcje związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa dzieciom.
Nauczyciele i specjaliści – są zobowiązani do nadzoru nad dziećmi przebywającymi w przedszkolu oraz do rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym stanowiskiem; zapewniają opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze bezpieczeństwa;
upowszechniają wśród dzieci wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtują właściwe postawy
wobec zdrowia, zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych; są zobowiązani do przestrzegania
przepisów prawa ogólnego i wewnętrznego.
Inni pracownicy przedszkola – są zobowiązani do rzetelnego realizowania zadań
związanych z powierzonym stanowiskiem oraz z funkcją opiekuńczą i wychowawczą
przedszkola; pomagają nauczycielom w codziennej pracy wychowawczej, dydaktycznej
i opiekuńczej; są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa ogólnego
i wewnętrznego.
Rodzice, w trosce o bezpieczeństwo własnego dziecka, powinni znać procedury
zapewnienia bezpieczeństwa obowiązujące w przedszkolu; w tym zakresie powinni także
współpracować z dyrektorem, wychowawcami swojego dziecka oraz innymi
pracownikami przedszkola.
Sposób prezentacji procedur
Udostępnianie dokumentu na tablicy ogłoszeń lub stronie internetowej placówki
Zapoznanie wszystkich pracowników przedszkola z treścią procedur.
Zapoznanie rodziców z obowiązującymi w placówce procedurami na zebraniach
organizacyjnych każdego roku we wrześniu.
Dokonywanie zmian w procedurach
Wszelkich zmian w opracowanych procedurach dotyczących bezpieczeństwa dzieci może
dokonać z własnej inicjatywy lub na wniosek rady pedagogicznej dyrektor przedszkola.
Wnioskodawcą zmian może być także rada rodziców. Proponowane zmiany nie mogą być
sprzeczne z prawem.
Postanowienia końcowe
W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich wychowanków przedszkola, Rodzice i
personel placówki są zobligowani do współpracy oraz wzajemnego poszanowania praw i
obowiązków wszystkich podmiotów niniejszej procedury.
Procedury obowiązują wszystkich pracowników przedszkola, rodziców dzieci
uczęszczających do przedszkola.
SZCZEGÓŁOWY WYKAZ I OPIS PROCEDUR:
I. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY DO PRZEDSZKOLA
UCZĘSZCZA DZIECKO GŁODNE LUB ZANIEDBANE.
W przypadku powstania podejrzenia, że dziecko jest zaniedbywane w domu:
1. Wychowawca grupy dokonuje obserwacji dziecka, a następnie przeprowadza z nim
rozmowę celem ustalenia jego sytuacji domowej (a w szczególności, czy rodzice
zajmują się nim, czy rozmawia z nimi o swoich problemach, czy spożywa w domu
posiłki i jak często, czy rodzice spożywają w domu alkohol i jak często, jak się do
dziecka zwracają, czy spędzają z nim wolny czas).
2. Po rozmowie z dzieckiem oraz jego kolegami i po wzięciu pod uwagę własnych
obserwacji i uzyskanych już wcześniej informacji (np. od rodziców innych
przedszkolaków, nauczycieli) wychowawca grupy podejmuje działania, których celem
jest pomoc dziecku, a z dokonanych ustaleń sporządza notatkę.
3. O dokonanych ustaleniach wychowawca informuje dyrektora przedszkola.
4. Wychowawca grupy kontaktuje się z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka celem
umówienia spotkania w przedszkolu. W spotkaniu tym biorą udział: wychowawca
grupy, rodzice/prawni opiekunowie ucznia oraz dyrektor przedszkola. Podczas
spotkania podjęta zostaje próba wyjaśnienia sytuacji i ustalenia przyczyny zaniedbania
dziecka. Jeżeli jest nią zła sytuacja finansowa rodziny, wówczas uczestnicy spotkania
ustalają zasady postępowania z dzieckiem i sposoby udzielenia pomocy zarówno
jemu, jak i jego rodzinie. Podejmuje się decyzję o ewentualnym zgłoszeniu problemu
do ośrodka pomocy społecznej w celu objęcia dziecka pomocą (np. dożywianiem).
5. Gdy okaże się, że przyczyną zaniedbania dziecka jest demoralizacja (alkoholizm,
narkomania w rodzinie, przemoc, niewydolność wychowawcza), wówczas dyrektor
przedszkola informuje Zespół Interdyscyplinarny „Niebieska Karta”.
II. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W SYTUACJI NAGŁEGO WYPADKU
1. W sytuacji nagłego wypadku na terenie przedszkola nauczyciel powinien
niezwłocznie zabezpieczyć miejsce wypadku, sprawdzić, czy żaden z wychowanków
przedszkola nie ucierpiał.
2. W przypadku poszkodowania dziecka należy udzielić mu pierwszej pomocy
przedlekarskiej oraz wezwać pomoc lekarską. Do czasu przyjazdu lekarza nauczyciel
musi być obecny przy poszkodowanym.
3. Jeśli nauczyciel ma w tym czasie zajęcia z dziećmi, prosi o nadzór nad nimi
nauczyciela uczącego w najbliższej sali.
4. Po udzieleniu poszkodowanemu pierwszej pomocy i zabezpieczeniu miejsca zdarzenia
nauczyciel zobowiązany jest o zdarzeniu oraz podjętych czynnościach powiadomić
dyrekcję przedszkola, sporządzając także pisemną notatkę ze zdarzenia.
5. O każdym nagłym wypadku dyrektor przedszkola lub nauczyciel, pod opieką którego
przebywało dziecko w chwili wypadku, powiadamia rodziców/opiekunów prawnych
poszkodowanego wychowanka. Fakt ten powiadamiający dokumentuje wpisem
w dzienniku zajęć, podając datę i godzinę powiadomienia rodzica/opiekuna prawnego
dziecka o nagłym wypadku.
III. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZASŁABNIĘCIA
WYCHOWANKA
1. W sytuacji zasłabnięcia dziecka nauczyciel udziela pierwszej pomocy (zgodnie
z obowiązującą w Przedszkolu procedurą postępowania w przypadku
konieczności udzielenia pierwszej pomocy).
2. Po udzieleniu dziecku pierwszej pomocy powiadamia rodziców/opiekunów
prawnych o zaobserwowanych zmianach u dziecka.
3. Nauczyciel jest zobowiązany do ustalenia opiekuna dla pozostałych dzieci.
4. Nauczyciel zapewnia choremu dziecku do momentu przybycia
rodzica/opiekuna spokój i zainteresowanie, z możliwością odseparowania go
od innych dzieci.
5. Nauczyciel informuje o konieczności jak najszybszego odbioru dziecka z
przedszkola i udania się z nim do lekarza.
6. Nauczyciel nie może ulegać argumentom rodziców/opiekunów dotyczących
braku możliwości opuszczenia pracy i odebrania dziecka z przedszkola.
IV. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU KONIECZNOŚCI
UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY WYCHOWANKOM
1. Procedura ma na celu zapewnienie właściwej opieki dziecku poprzez udzielenie
pierwszej pomocy przedlekarskiej w stanie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia
wychowanka przedszkola.
2. Stosowanie tej pomocy wymagane jest w przypadku, gdy u poszkodowanego
występuje:
- zaburzenia w oddychaniu (bezdech),
- zatrzymanie krążenia,
- krwotok,
- wstrząs pourazowy.
3. Pierwsza pomoc przedlekarska polega przede wszystkim na wezwaniu pogotowia
ratunkowego oraz wykonaniu czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w
stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Instrukcja udzielania pierwszej pomocy
1. W miarę możliwości do udzielenia pierwszej pomocy wzywa się pracownika
przedszkola przeszkolonego w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej.
2. Pierwszą czynnością przed przystąpieniem do pomocy poszkodowanemu jest
zabezpieczenie miejsca wypadku przed ewentualnymi dalszymi zagrożeniami, np.
wyłączenie urządzeń, zasilania z sieci.
3. Następną czynnością jest dokonanie oceny stanu poszkodowanego, czy zachował on
przytomność i jaki jest stan wydajności jego układów krążenia i oddychania.
Prawidłowa ocena tego stanu jest podstawą do dalszych działań związanych z
pierwszą pomocą. Takimi działaniami mogą być:
- podjęcie sztucznego oddychania,
- zewnętrzny masaż serca
- zatamowanie krwotoku,
- ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej,
- zabezpieczenie poszkodowanego przed pogłębieniem wstrząsu,
- wezwanie pogotowia ratunkowego.
4. Udzielenie pierwszej pomocy należy kontynuować do czasu przybycia fachowego
personelu medycznego.
5. Podanie jakiegokolwiek doustnego środka farmakologicznego jest dopuszczalne tylko
i wyłącznie po konsultacji z rodzicem (opiekunem prawnym) dziecka lub lekarzem.
6. W sytuacji udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej przez nauczyciela
prowadzącego w tym samym czasie zajęcia dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńcze z
grupą wychowanków przedszkola jest on zobowiązany do ustalenia opiekuna dla
pozostałych dzieci.
Uraz
1. W razie urazów (skaleczenia, otarcia, zasinienia) niewymagających udzielania
pierwszej pomocy przedlekarskiej i niepowodujących stanu nagłego zagrożenia zdrowia
lub życia wychowanka przedszkola nauczyciel, za zgodą rodzica, może dokonać
niezbędnych czynności mających na celu pomoc dziecku.
2. W każdym przypadku wystąpienia urazu nauczyciel będący świadkiem zdarzenia lub
nauczyciel, pod którego opieką dziecko się znajduje, powiadamia w dniu zdarzenia
rodziców (opiekunów prawnych) dziecka oraz dyrektora przedszkola.
Uraz nie stanowi wypadku.
Bezdech
Bezdech u poszkodowanego rozpoznajemy przez:
brak ruchów oddechowych klatki piersiowej oraz niemożność wyczucia na własnym
policzku wydychanego przez poszkodowanego powietrza.
Wówczas przystępujemy do udrożnienia dróg oddechowych i sztucznego oddychania.
Niedrożność dróg oddechowych w przypadku blokowania ich przez język stosunkowo
łatwo usuwa się poprzez odchylenie głowy poszkodowanego do tyłu. Czynność tę
wykonujemy:
kładąc jedną rękę pod szyję poszkodowanego i jednocześnie układając drugą na jego
czole,
następnie, zachowując ostrożność, odchylamy jego głowę maksymalnie do tyłu.
W przypadku, kiedy zachodzi podejrzenie uszkodzenia kręgosłupa, zatkane językiem
drogi oddechowe udrażniamy poprzez uniesienie żuchwy lub wyciągnięcie języka.
Żuchwę można unieść, wysuwając ją w kierunku pionowym u poszkodowanego leżącego
na wznak, poprzez naciskanie do przodu oboma kciukami kątów żuchwy. Wysunięcie
żuchwy można uzyskać również przez pociągnięcie za dolne zęby, tak by wysunęły się
przed zęby górne. Jeżeli omówione metody nie powodują udrożnienia dróg oddechowych,
należy dokonać tego poprzez wyciągnięcie języka. Po rozwarciu szczęki poszkodowanego
należy uchwycić język w palce wskazujący i kciuk, a następnie wyciągnąć go na brodę.
Usuwanie ciał obcych
Ciało obce z ust i gardła usuwa się poprzez przewrócenie poszkodowanego na bok
i otworzenie jego ust.
Masaż serca
Skuteczny masaż jest wykonywany przy prędkości 80 uciśnięć na minutę. Przy
wykonywaniu masażu poszkodowany powinien leżeć na plecach. Na mostek należy
uciskać silnie, szybko, krótko, a nadgarstki powinny być ułożone jeden na drugim.
Uciskać należy w miejscu środkowej linii ciała, tuż poniżej połowy długości mostka.
Sztuczne oddychanie
Aby zapewnić skuteczność masażu serca, należy połączyć go ze sztucznym oddychaniem.
W przypadku akcji prowadzonej przez jednego ratującego musi on wykonać zarówno
sztuczne oddychanie, jak i masaż serca, w następujący sposób:
- po każdych 2 wdmuchnięciach wykonuje się 30 uciśnięć,
- liczba sztucznych oddechów powinna wynosić 16–20 na minutę.
W przypadku, kiedy jest 2 ratowników, ratowanie jest łatwiejsze, gdyż wówczas jeden
ratownik wykonuje sztuczne oddychanie, a drugi masaż zewnętrzny serca. Osoba
prowadząca sztuczne oddychanie powinna wdmuchiwać powietrze 2 razy na 30 uciśnięć
mostka. Wyczuwalne tętno w tętnicach szyjnych lub udowych, a także obwodowych
świadczy o powrocie czynność serca. Badanie tętna na tętnicach szyjnych powinno być
prowadzone dokładnie i w miarę krótko, tak by nie zakłócało swobodnego przepływu
krwi do mózgu.
W przypadku, kiedy u poszkodowanego powrócą podstawowe funkcje życiowe, układamy
go w pozycji bocznej ustalonej.
Krwotok
Zatamowanie krwotoku na miejscu wypadku jest czynnością ratującą życie. Zatamować
krwotok można poprzez:
- uniesienie kończyny – przy mniejszych krwotokach
- ucisk ręczny w miejscu wypływu krwi – przy krwotokach większych
- założenie opatrunku uciskowego.
Wstrząs pourazowy
Przy początkowych objawach wstrząsu poszkodowany raczej jest przytomny, ale objawy
te mogą pogłębić się na skutek strachu, bólu czy zimna. Należy zatem starać się
wyeliminować czynniki powodujące ten wstrząs, a w szczególności:
- zapewnić poszkodowanemu spokój,
- osłonić przed zimnem,
- zapewnić poszkodowanemu prawidłowy oddech,
- opanować krwotok,
- założyć opatrunek lub unieruchomić złamanie,
- ułożyć poszkodowanego na wznak z kończynami dolnymi uniesionymi ku górze,
- uspokoić psychicznie,
- ewentualnie podać do picia ciepłe płyny – jeśli poszkodowany jest przytomny,
- szybko wezwać wykwalifikowaną pomoc medyczną.
Omdlenie
Udzielając pierwszej pomocy zemdlonemu, należy:
- ułożyć chorego wygodnie z nogami uniesionymi do góry lub posadzić, pochylając go
mocno do przodu, tak by głowa znajdowała się między kolanami,
- rozpiąć choremu ubranie,
- zapewnić dostęp świeżego powietrza.
Nieprzytomnemu nigdy nie wolno podawać żadnych środków doustnie. Jeśli chory
sinieje, należy podnieść mu do góry dolną szczękę celem udrożnienia dróg oddechowych.
Jeśli po kilku minutach chory nie odzyskuje przytomności – wezwać pogotowie
ratunkowe.
Postanowienia końcowe
W przypadku podejrzenia choroby dziecka niewymagającej udzielenia pierwszej pomocy
przedlekarskiej (gorączka, kaszel, katar, wysypka itp.) nauczyciel niezwłocznie
powiadamia rodziców (opiekunów) dziecka i informuje ich o konieczności
wcześniejszego odebrania dziecka z przedszkola.
V. PROCEDURA BEZPIECZEŃSTWA ZABAW W OGRODZIE,
SPACERÓW I WYCIECZEK ORGANIZOWANYCH POZA TEREN
PRZEDSZKOLA.
Procedura dotyczy nadzoru nad dziećmi podczas ich pobytu w ogrodzie przedszkolnym
oraz podczas spacerów i wycieczek poza teren placówki.
Uczestnicy postępowania – zakres odpowiedzialności:
Nauczyciel: ma obowiązek dopilnować, aby zabawy przez niego organizowane były
zgodne z zasadami bezpiecznego użytkowania ogrodu przedszkolnego.
Personel pomocniczy przedszkola: ma obowiązek współuczestniczyć w zabawach dzieci
w ogrodzie przedszkolnym i ponosi współodpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci
podczas organizowanych spacerów i wycieczek.
Woźny: ma obowiązek codziennie rano przed rozpoczęciem zajęć w ogrodzie
przedszkolnym sprawdzić jego stan oraz sprawność urządzeń ogrodowych, by upewnić
się, że nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Woźny musi mieć
świadomość odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku.
Dyrektor: określa zakres odpowiedzialności i obowiązków nauczyciela i pracowników
przedszkola podczas organizowania zabaw w ogrodzie przedszkolnym, w czasie spacerów
i wycieczek.
Opis procedury
1. Podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego od pierwszych dni września
uczy się je korzystania z urządzeń terenowych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
Ustala się normy i zasady korzystania z tego sprzętu.
2. Codziennie rano woźny ma obowiązek sprawdzić, czy urządzenia ogrodowe są
sprawne i nie stanowią żadnego zagrożenia dla zdrowia i życia dzieci. Woźny musi
mieć świadomość odpowiedzialności za należyte wykonywanie tego obowiązku.
3. W czasie pobytu w ogrodzie nie przewiduje się możliwości gromadzenia nauczycielek
w jednym miejscu. Nauczyciele powinni być w bezpośrednim kontakcie ze swoimi
podopiecznymi i przebywać w miejscach największych zagrożeń.
4. Podczas zabaw dzieciom nie wolno oddalać się samowolnie z terenu. Dzieci wracają
z terenu kolumną prowadzoną przez nauczyciela. Po ustawieniu podopiecznych
w kolumnę nauczyciel powinien każdorazowo sprawdzić, czy wszystkie dzieci będące
w danym dniu w jego grupie są obecne.
5. Z terenu przedszkolnego można pozwolić dziecku odejść dopiero wtedy, gdy rodzic
dotarł na miejsce pobytu grupy.
Nauczyciel w przypadku organizowania zabaw w ogrodzie:
- wychodzi do ogrodu po uprzednim sprawdzeniu stanu terenu i sprzętu ogrodowego,
- przestrzega wymogu, aby zabawy były organizowane zgodnie z zasadami bezpiecznego
użytkowania ogrodu przedszkolnego.
- jest zobowiązany sprawdzić liczbę dzieci przed wyjściem do ogrodu i przed powrotem
do sali.
Personel obsługowy:
- pomaga nauczycielkom w organizacji wyjścia na teren przedszkolny.
- czuwa wraz z nauczycielkami nad bezpieczeństwem bawiących się dzieci.
- dostarcza na plac zabawki przeznaczone do zabaw w ogrodzie.
- po zakończonej zabawie dzieci, zabezpiecza zabawki.
- pomaga dzieciom skorzystać z toalety (nadzoruje w drodze do toalety).
- dba, by teren przedszkola był bezpieczny (zamknięte bramki).
Dzieci:
- przestrzegają zawartych wcześniej umów z nauczycielem, nie oddalają się od grupy.
- przestrzegają zasad bezpiecznego zachowania się w ogrodzie i prawidłowego korzystania
ze sprzętu terenowego.
- sygnalizują nauczycielce, opiekunowi swoje potrzeby fizjologiczne.
- reagują na umówione sygnały, np. dotyczące zbierania zabawek, podczas zbiórki.
- zawsze do przedszkola z terenu przedszkolnego wracają parami.
W przypadku wyjścia na spacer nauczyciel:
1. odnotowuje dzień, miejsce i godzinę wyjścia z grupą w zeszycie wycieczek,
2. zaopatruje dzieci w kamizelki odblaskowe,
3. zapewnia opiekę jednego dorosłego na najwyżej 15 dzieci,
4. idzie zawsze od strony ulicy,
5. dostosowuje trasę do możliwości dzieci,
6. stale sprawdza stan liczebny grupy, zwłaszcza przed wyjściem na spacer, przed
powrotem i po powrocie ze spaceru.
W przypadku organizowania wycieczki przedszkola powołuje spośród nauczycieli
kierownika wycieczki, którego obowiązkiem jest:
1. zobowiązać nauczycieli prowadzących grupę do zebrania pisemnych zgód rodziców
na udział dzieci w wycieczce i do sprawdzenia, czy u dzieci nie występują
przeciwwskazania zdrowotne, ograniczające ich uczestnictwo w wycieczce
(informacje lub oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych),
2. sporządzić program i regulamin wycieczki, listę uczestników i opiekunów oraz
umieścić te informacje w karcie wycieczki i przedstawić do zatwierdzenia
dyrektorowi co najmniej pięć dni przed planowaną wycieczką,
3. zapoznać opiekunów grup oraz rodziców/opiekunów prawnych z programem
i regulaminem wycieczki,
4. powierzyć opiece jednego opiekuna nie więcej niż 15 dzieci,
5. dostosować organizację i program wycieczki do wieku, potrzeb, możliwości
i zainteresowań dzieci,
6. zabrać ze sobą kompletną i sprawdzoną apteczkę pierwszej pomocy oraz zaopatrzyć
dzieci w kamizelki odblaskowe,
7. czuwać nad przestrzeganiem regulaminu wycieczki, a w razie potrzeby dyscyplinować
uczestników,
8. w chwili wypadku koordynować przebieg akcji ratunkowej, ponosić pełną
odpowiedzialność za podjęte działania.
9. bezwzględnie odwołać wyjazd w przypadku burzy, śnieżycy i innych niesprzyjających
warunków atmosferycznych,
10. nie dopuścić do przewozu dzieci w przypadku stwierdzenia sytuacji zagrażającej
bezpieczeństwu zdrowia i życia.
Za organizację i przebieg wycieczki są odpowiedzialni także opiekunowie grup, których
obowiązkiem jest:
1. znać program i regulamin wycieczki i przestrzegać ich oraz stosować się do poleceń
kierownika wycieczki,
2. stale sprawdzać stan liczebny grupy, a zwłaszcza bezpośrednio przed wyjazdem, w
dogodnych momentach trwania wycieczki oraz bezpośrednio przed powrotem, a także
tuż po powrocie do przedszkola,
3. dopilnować ładu i porządku przy wsiadaniu do pojazdu i zajmowaniu miejsc,
4. przestrzegać zasady: nauczyciel wsiada ostatni, a wysiada pierwszy,
5. zwracać uwagę na właściwe zachowanie się dzieci w czasie oczekiwania na przejazd i
przejazdu,
6. przestrzegać obowiązku, by dzieci wysiadały tylko na parkingach,
7. zabezpieczyć wyjście na prawe pobocze, zgodnie z obowiązującym kierunkiem jazdy.
VI. PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY DO
PRZEDSZKOLA UCZĘSZCZA DZIECKO PRZEWLEKLE CHORE.
1. Leki w przedszkolu mogą być podawane w szczególnych przypadkach, po to, aby
umożliwić dziecku przewlekle choremu korzystanie z edukacji przedszkolnej.
2. Zgodę na podawanie leków dziecku może wyrazić nauczyciel, który został
poinformowany o sposobie postepowania z dzieckiem przewlekle chorym w
przedszkolu.
3. Jeśli nauczyciel wyrazi zgodę na podawanie dziecku leków w przedszkolu, należy:
- zobowiązać rodziców/opiekunów prawnych do przedłożenia pisemnego zaświadczenia
lekarskiego o chorobie dziecka i o konieczności podawania mu leków na terenie
placówki oraz nazwie leku, sposobie i okresie jego podawania,
- wymagać od rodziców/opiekunów prawnych pisemnego upoważnienia do kontroli
cukru we krwi u dziecka chorego na cukrzycę lub podawania leków wziewnych dziecku
choremu na astmę,
- powiadomić dyrektora o sytuacji i przedkładać dokumentację medyczną dziecka oraz
upoważnienie rodziców/opiekunów prawnych,
4 . Na podstawie zaświadczenia lekarskiego i upoważnienia rodziców/opiekunów
prawnych dyrektor wyznacza spośród pracowników, za ich zgodą, dwie osoby do
podawania leku dziecku. Fakt ten odnotowuje w dokumentacji Pomocy psycholog- pedag
dziecka.
VII. PROCEDURA DOTYCZĄCA ZASAD BEZPIECZEŃSTWA NA SALI
ZAJĘĆ.
Nauczyciel:
1. Ma obowiązek wejść do sali pierwszy, by sprawdzić czy warunki do prowadzenia
zajęć nie zagrażają bezpieczeństwu dzieci jak i jego. W szczególności powinien
zwrócić uwagę na stan szyb w oknach, stan instalacji elektrycznej, stan mebli i
krzesełek.
2. Jeśli sala zajęć nie odpowiada warunkom bezpieczeństwa, nauczyciel ma obowiązek
zgłosić to do dyrektora przedszkola celem usunięcia usterek. Do czasu usunięcia
usterek nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu.
Natomiast jeżeli zagrożenie pojawi się w trakcie trwania zajęć, należy natychmiast
wyprowadzić dzieci z sali przerywając zajęcia.
3. Przed rozpoczęciem zajęć powinien zadbać o wywietrzenie sali, zapewnić właściwe
oświetlenie oraz odpowiednią temperaturę (co najmniej + 18°C).
4. Podczas zajęć nauczyciel nie może pozostawić dzieci bez żadnej opieki. Jeśli musi
wyjść, powinien zgłosić to innemu nauczycielowi lub pomocy nauczyciela i zapewnić
zastępstwo na czas nieobecności. Należy jednak pamiętać, że sytuacja ta nie zwalnia
nauczyciela z odpowiedzialności za dzieci.
5. Jeżeli dziecko chce skorzystać z toalety, nauczyciel powinien zapewnić odpowiednie
bezpieczeństwo dziecku korzystającemu z toalety jak i reszcie grupy.
6. Nauczyciel dba o czystość, ład i porządek podczas trwania zajęć i po ich zakończeniu.
7. Należy pamiętać, że przez cały czas pobytu dzieci w przedszkolu należy zapewnić im
odpowiednią opiekę i bezpieczeństwo również przez odpowiednie zabezpieczenie
wejść do przedszkola i ogrodzenia terenu przedszkola.
8. Każdy pracownik wykonujący swoją pracę nie może stwarzać zagrożenia dla innych
pracowników i dzieci.
VIII. PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM SPRAWIAJĄCYM TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE I PRZEJAWIAJĄCYM AGRESJĘ
Cele procedury:
-
osiągnięcie celów wychowania przedszkolnego określonych w podstawie programowej, w szczególności w zakresie budowania u dzieci systemu wartości i wzmacniania orientacji w tym, co dobre, a co złe, w zakresie kształtowania u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach oraz w zakresie rozwijania umiejętności społecznych, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
-
eliminowanie agresji jako zagrożenia dla bezpieczeństwa dzieci korzystających ze świadczeń przedszkola,
-
usprawnienie i zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych wobec dzieci wykazujących objawy zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
-
uświadomienie rodzicom dziecka ich roli w procesie wychowawczym i wypracowanie metod współpracy pomiędzy przedszkolem a rodzicami w pokonywaniu trudności wychowawczych,
-
zapobieganie zachowaniom niepożądanym dzieci, w szczególności o charakterze powtarzalnym,
-
wskazanie działań zapobiegawczych (profilaktycznych) oraz naprawczych (korekcyjnych) w stosunku do zachowań dzieci sprawiających trudności wychowawcze
I. Reguły postępowania doraźnego wobec przejawów agresji
-
Zarówno każdy nauczyciel, jak i inny pracownik przedszkola zobowiązany jest do przeciwstawiania się przejawom agresji ze strony dzieci.
-
Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim dzieciom, a także sobie.
-
Reakcja wobec przejawów agresji powinna być adekwatna do skali zagrożenia spowodowanego agresją, jak również do okoliczności zdarzenia, wieku i stopnia rozwoju sprawcy.
-
Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy powstrzymać się od przejawiania w stosunku do niego agresji fizycznej i słownej (nie należy: obrażać dziecka, zawstydzać go ani oceniać; ocenie podlega zachowanie, a nie osoba). Reakcja powinna być stanowcza, a przekaz słowny prosty i jasny.
-
Użycie siły fizycznej jako środka przymusu jest ostatecznością w przypadku konieczności powstrzymania dziecka przed zadaniem ciosu innej osobie, w celu rozdzielenia bijących się dzieci czy pozbawienia dziecka niebezpiecznego przedmiotu, jeśli odmawia ono jego dobrowolnego oddania.
-
Działaniom skierowanym na usunięcie bezpośredniego zagrożenia powinna towarzyszyć próba wyciszenia dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie jego uwagi itp.
-
Dzieci, przeciwko którym skierowana była agresja, powinni zostać otoczeni opieką, a w razie doznania przez nich krzywdy powinna im zostać udzielona pomoc.
-
Osoba podejmująca interwencję, niebędąca wychowawcą grupy, do której uczęszcza agresywny wychowanek, informuje o zdarzeniu wychowawcę.
-
Wychowawca po uspokojeniu się dziecka próbuje z nim porozmawiać na temat zaistniałej sytuacji oraz powodów jej wystąpienia.
-
Fakt agresywnego zachowania dziecka powinien być odnotowany w zeszycie korespondencji z rodzicami lub zgłoszony bezpośrednio rodzicowi / prawnemu opiekunowi lub innej osobie upoważnionej na piśmie przez rodziców /prawnych opiekunów odbierającej w danym dniu dziecko z przedszkola.
II. Reguły postępowania systemowego wobec dziecka sprawiającego trudności wychowawcze i przejawiającego agresję
-
Wychowawca grupy w ramach działań profilaktycznych omawia z rodzicami wszystkich dzieci wzajemne relacje między przedszkolem a środowiskiem rodzinnym dziecka, obowiązki w zakresie współdziałania w procesie wychowawczym oraz zakres odpowiedzialności za zachowanie dziecka.
-
Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązywania problemów dziecka.
-
W przypadku powtarzających się przejawów agresji i innych zachowań powodujących trudności wychowawcze nauczyciel przeprowadza z rodzicami dziecka rozmowę, w której omawia problem. Informuje ich o dotychczas podjętych działaniach ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych. Zobowiązuje rodziców do współpracy w realizacji przedstawionych czynności i wskazuje zadania możliwe do podjęcia w środowisku rodzinnym dziecka. Działania te nauczyciel dokumentuje notatką służbową.
-
Nauczyciele zobowiązani są do wspomagania rodziców w pracy wychowawczej z dzieckiem, m.in. poprzez doradztwo w zakresie dobrych praktyk wychowawczych, wskazanie odpowiedniej literatury, proponowanie odpowiednich zabaw i ćwiczeń do realizacji w środowisku rodzinnym, przekazanie informacji o instytucjach wspomagających rodzinę.
-
Wychowawca dziecka sprawiającego trudności wychowawcze podejmuje działania w celu organizacji dla niego oraz ewentualnie także dla jego rodziców form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
-
Wychowawca zapoznaje członków Rady Pedagogicznej z zaistniałym problemem i przedstawia podejmowane działania i wnioski do realizacji.
-
Kierując się dobrem dziecka w przypadku pojawiających się problemów rozwojowych lub zaniedbań wychowawczych i braku współpracy ze strony rodziców /prawnych opiekunów, dyrektor przeprowadza w obecności wychowawcy danej grupy rozmowę z rodzicami / prawnymi opiekunami i sporządza z tego spotkania notatkę służbową.
-
Przy uzasadnionej konieczności nauczyciele pracujący / mający kontakt z danym dzieckiem mogą założyć zeszyt obserwacji, w którym odnotowują jego funkcjonowanie.
-
W przypadku braku zgody rodzica na przeprowadzenie specjalistycznych badań lub braku jakiejkolwiek współpracy z przedszkolem, gdy zachowanie dziecka wzbudza poważne zastrzeżenia lub/i stanowi zagrożenia dla niego samego lub /i innych dzieci oraz osób Rada Pedagogiczna podejmuje decyzję o poinformowaniu o sytuacji Sądu Rodzinnego.
-
W przypadku niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych wychowanków, rada pedagogiczna rozważa możliwość skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola zgodnie z procedurami zawartymi w Statucie przedszkola.